Werkbezoek dakpannenfabriek te Woerden

Op 12 september was ik te gast bij Monier in Woerden, waar hun dakpannenfabriek gevestigd is. Dakpannen zijn een beetje een ‘vergeten product’ en dat is onterecht. Immers, zonder dakpannen hebben wij een lek dak en nattigheid in huis. Het team van Monier dat ons ontving, leerde ons o.a. dat er ontzettend veel verschillende soorten dakpannen bestaan en dat het per land of zelfs streek verschilt wat een populaire soort is. Monier (en haar eeuwenoude voorgangers op dit terrein aan de Kromme Rijn) maakt in deze dakpannenfabriek als één van de weinigen ter wereld de blauw gesmoorde dakpan – deze dakpan is speciaal gekleurd en wordt door middel van een uniek proces vervaardigt. Hierbij wordt met een tunneltechniek het zuurstof uit de harde klei geduwd waardoor de klei donkerder kleurt. Komt er weer zuurstof bij dan krijgt het weer de rode kleur.

De keramische branche, waar Monier onder valt, heeft echter wat complicaties in het vooruitzicht vanwege met name strengere Europese regels, zoals op het gebied van uitstootrechten. Het kost Monier bijvoorbeeld veel tijd, moeite en geld om aan de administratieve eisen te voldoen die Europa voorschrijft. Buiten dit worden de Europese normen t.a.v. CO2 uitstoot steeds strenger terwijl gasverbruik een onmisbaar onderdeel is van het productieproces. Ondanks de maatregelen die Monier al treft om CO2 te reduceren, gaan de normen in dergelijke mate omhoog dat het voor de fabriek in de toekomst lastig bij te benen is. Dit geldt trouwens voor alle bedrijven in de keramische branche.

Het was erg interessant om het proces van zachte klei tot keiharde dakpan van dichtbij te bekijken! Ik houd de ontwikkelingen op Europees vlak goed in de gaten.