Schiphol laat capaciteit bewust onbenut

Op woensdag 28 februari kwam BNR met het bericht dat Schiphol 2000 slots, een tijdsperiode waarbinnen een vliegtuig mag landen of opstijgen, die over zijn uit het huidige winterseizoen niet heeft opgemaakt. Schiphol mag tot 2020 jaarlijks maximaal vijfhonderdduizend vliegbewegingen maken en zit al tegen dat opgelegde plafond. Normaal gesproken worden de niet gebruikte slots doorgeschoven naar het zomerseizoen, waar ze die goed kunnen gebruiken. Schiphol gebruikt deze slots aankomende zomer niet. Ik stelde daarom vragen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Schriftelijke vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht: ‘Schiphol laat capaciteit bewust onbenut’,

 

1. Bent u bekend met het bericht van BNR van 28 februari 2018 in: ‘Schiphol laat capaciteit bewust onbenut’?

2. Is het niet van de zotte dat schaarse capaciteit geannuleerd wordt, wetende dat Schiphol weinig speelruimte heeft en dat de druk op de beschikbare jaarlijkse 500.000 vliegbewegingen momenteel zeer groot is? Waarom wil Schiphol 2.000 ongebruikte slots van de winterperiode niet naar de zomer doorschuiven? Vorig jaar ging het blijkbaar mis met de drukte, maar wat is hier van geleerd? Wat voor maatregelen zijn en kunnen er verder genomen worden om te voorkomen dat straks niet nog meer reizigers de dupe worden van het feit dat Schiphol blijkbaar haar zaakjes niet op orde heeft?

3. Zijn Schiphol, of de mensen die het bepaald hebben, bevoegd om eigenstandig te besluiten om winter-slots niet door te schuiven naar een seizoen waarin er meer vraag is? Zijn ze ook wettelijk bevoegd hiervoor? Wie namen precies dit besluit? Wie zijn vooraf hierover geconsulteerd? En als er geen consultatie met belanghebbenden plaatsvond, is dat niet vreemd? Hoe beoordeelt u de handelswijze van Schiphol in deze? Is het juist en correct? Is het proportioneel en evenredig in de wijze waarop? Zo ja, graag een toelichting. Indien u twijfels heeft, hoor ik dit ook graag. En wat kan of gaat u eraan doen? Zijn er rechtszaken of procedures te verwachten van gedupeerden die dit besluit aanvechten? Welke mogelijkheden hebben zij hiervoor?

4. Welke rol speelt de slotcoördinatie in deze? Is een argument van drukte in de vertrekhal, of bij de check-in een legitieme reden om slots te annuleren? Welke veiligheidsrisico’s zijn hier van toepassing geweest? Indien er geen veiligheidsredenen zijn, in hoeverre houdt dit besluit dan nog stand? Als de problemen aan de voorkant van de luchthaven, bij de check-in en securitygates zitten, waarom wordt dan aan de achterkant, op het platform en bij de vliegtuigen, ingegrepen? Is het niet logischer om knelpunten op te lossen daar waar ze plaatsvinden?

5. Als Schiphol drukte in het zomerseizoen of meivakantie nu al ziet aankomen, waarom neemt Schiphol dan niet nu al de passende en bijbehorende maatregelen om hierop te anticiperen in plaats van enkele touroperators en luchtvaartmaatschappijen en daarmee de reizigers te duperen? Waren de problemen in de vertrekhallen met lange wachtrijen vorig jaar ook van toepassing op de vertrekhal waar Corendon, EasyJet en TUI hun reizigers lieten inchecken? Als de problemen een andere vertrekhal betroffen, waarom worden deze operators dan nu beperkt en niet degenen waar de drukte daadwerkelijk was? Is dat niet krom? Welke toelichtingen hebben de partijen van Schiphol gekregen en kunnen wij deze argumenten ook inzien?

6. Kunt u deze vragen later beantwoorden voordat wij als Kamer een technische briefing krijgen van de slotcoördinatie (eind mrt as)?