Vragen van de leden Koopmans en Remco Dijkstra (beiden
VVD) Aan de minister van Buitenlandse Zaken en de minister voor infrastructuur
en waterstaat:
(1) Bent u bekend met de berichten “Duizenden Nederlandse
zeelieden nog langer vast op zee door visa-chaos” en “Gestrande zeelieden
vormen een dreiging voor de wereldeconomie”?[1]
(2) Herkent u het beeld dat veel zeevarenden in een
lastige persoonlijke situatie verkeren omdat ze lange tijd niet naar huis
kunnen? Herkent u dat dit tot gevaarlijke toestanden aan bood van schepen kan
leiden?
(3) Herkent u dat er een probleem bestaat met het
aflossen van personeel op schepen, doordat het aflossende personeel problemen
heeft met het verkrijgen van visa?
(4) Wat is het visumbeleid ten aanzien van zeevarenden en
wat is de achtergrond van de huidige beperkingen?
(5) Herkent u de zorgen over de effecten op de
wereldhandel als er geen goede oplossing komt voor de aflossing van
bemanningsleden op schepen?
(6) Welke stappen onderneemt het kabinet om de risico’s
te mitigeren? Welke mogelijkheden tot verder stappen biedt de ontwikkeling van
de pandemie, natuurlijk met inachtneming van de essentiële
veiligheidsmaatregelen?
(7) Zijn er contacten met landen waar veel zeevarenden
vandaan komen over het waar mogelijk versoepelen van beperkingen aan
reisbewegingen om bemanningen af te lossen? Zo ja, hoe verlopen die gesprekken?
(8) Klopt het dat Duitsland soepeler omgaat met de
verlening van visa aan zeevarenden dan Nederland? Zo ja, wat zijn de
verschillen en waarom zijn die er?
(9) Hoe kijkt u aan tegen het pleidooi van de
Internationale Maritieme Organisatie om zeevarenden tot ‘vitale werknemer’ te
verklaren?
(10) Is het mogelijk om tot een Europees initiatief te
komen om het scheepvaartverkeer gaande te houden, in navolging van het beleid
om via ‘green lanes’ het internationale vrachtverkeer via de weg open te
houden?
(11) Welke mogelijkheden zijn er om meer visa on arrival
te verstrekken aan zeevarenden op Schiphol?
(12) Wat is de reden om geen visa on arrival te
verstrekken aan zeevarenden voor een schip dat niet onder Nederlandse vlag
vaart maar wel de haven van Rotterdam aan doet?
(13) Klopt het dat de visumverlening in landen waar veel
zeevarenden vandaan komen, zoals de Filipijnen, langzaam weer op gang komt? Zo
ja, kunt u een tijdpad schetsen dat aangeeft per wanneer zeevarenden hier weer
binnen de voorheen gebruikelijke termijnen en procedures gebruik van kunnen
maken?
[1] https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5146756/scheepvaart-corona-crisis-visa-visum-vast-aan-boord-op-zee
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/08/gestrande-zeelieden-vormen-een-dreiging-voor-de-wereldeconomie-a4002115